8-9
N.a.v. het onderstaande bericht vraagt de ABN AMRO onze leden een vragenlijst in te vullen.
Klik hier voor de vragenlijst
ABN AMRO sponsort zo’n 50 hockeyclubs in
Nederland. Allemaal plekken met stevige wortels in de maatschappij. In de geest
van onze purpose ‘Banking for better, for generantions to come’ kunnen ook
hockeyclubs een waardevolle bijdrage leveren aan een duurzame en inclusieve
samenleving. In nieuwe sponsorcontracten verlangen we van de clubs dat zij
minimaal 30% van onze fee inzetten voor duurzaamheid en diversiteit &
inclusie. Om ze hierbij te helpen, ontwikkelen we speciale activatieprogramma’s
die samenkomen onder de paraplu ‘De club van morgen’.
Hoogste tijd voor gelijke kansen
Hockey is een prachtige sport. Fair play staat hoog in
het vaandel. Als je kijkt naar de positie van mannen en vrouwen is die
eerlijkheid er vreemd genoeg niet. Vrouwen in de hockeysport krijgen niet
dezelfde kansen als mannen. Met De Inhaalslag brengen we hier verandering in.
Wist je dat …
… zo’n 80% van de voorzitters in de hockeysport man
is? … dat dit in het geval van penningmeesters zelfs bijna 100% is? … dat van
alle teams in Nederland 70% van de coaches man is? … dit percentage bij de
Dames 1 en Heren 1 zelfs tussen 90% en 100% is? … 75% van de sponsorcommissies
man is? … vrouwen vooral de rol van secretaris of lid van de feestcommissie
vervullen? … mannen vijf tot tien keer zo veel verdienen als vrouwen in het
tophockey? … zo’n 80% van alle sponsorgelden naar mannen gaat?
Onze visie
Die ongelijkheid tussen mannen en vrouwen is in de
rest van onze samenleving niet anders. Het vindt zijn oorsprong in onze
historie maar is niet meer van deze tijd. We willen een bank zijn waar iedereen
zich thuis voelt. Ongeacht afkomst, religie, seksuele voorkeur, generatie, ras
of sekse. In het hockey richten we ons nu eerst op gelijkheid tussen mannen en
vrouwen. Straks voegen we hier ook onze bestaande programma’s voor gelijke
kansen voor kinderen in achterstandssituaties (hockey experience) en
mindervalide sporters (g-hockey regiodagen) aan toe.
Programma De Inhaalslag
Dit doen we vanuit het programma ‘De Inhaalslag’. Alle
hockeyclubs onder ons sponsorschap slaan tegelijk af. Ook de European Hockey
Federation heeft haar zinnen gezet op ‘fair play’ tussen mannen en vrouwen.
Mede door onze lobby nemen nu ook dames deel aan de European Hockey League. Het
is mooi dat dit nu allemaal samenkomt. Zo brengen we de beweging voor ‘female
empowerment’ met elkaar op gang. Dat is niet alleen heel hard nodig, het is ook
de hoogste tijd. Passend bij het diversiteit & inclusie beleid van ABN
AMRO.
diversiteit
& inclusie beleid van ABN AMRO
Ook voor kinderen in
achterstandsituaties: de hockey experience
Samen met de clubs, spelers en speelsters gaan we
bouwen aan meer gelijke kansen in het hockey Op het digitale platform ‘De
Inhaalslag’ brengen we alle activiteiten samen. Voor het bestuur zijn er
sessies waarin onbewuste voordelen de hoofdrol spelen. Voor vrouwen zijn er
allerlei inspirerende workshops. Hoe zet je jouw droom om in een concreet
actieplan? Hoe sta jij ‘je vrouwtje’ in een onderhandeling over je salaris of
positie? Hoe leer je beter luisteren naar je lichaam? En hoe kun jij jezelf
krachtiger neerzetten met ‘personal branding’? Om het bewustzijn van speelsters
en spelers te vergroten voeren we campagne rond grote toernooien.
Gelijke kansen voor jongeren
Als maatschappelijke bank wil ABN AMRO positieve
impact maken op de samenleving. Dat doen we bijvoorbeeld met onze sponsorships
op het gebied van sport, kunst en cultuur. Maar ook via onze ABN AMRO
Foundation. Jaarlijks zetten tussen de 8.000 en 10.000 bankmedewerkers zich in
als vrijwilliger, waarbij ze kinderen door het hele land een mooie dag
bezorgen. Bijvoorbeeld door samen met een basisschoolklas een bijzonder museum
te bezoeken.
Door leerlingen te begeleiden op de grasmat van hun
favoriete sportclub. Door lessen te geven over slim sparen, geld uitgeven en
niet rood komen te staan. Of door ze te leren programmeren, gewoon vanaf onze
eigen laptops.
ABN AMRO Foundation focust op kinderen die opgroeien
in een minder kansrijke omgeving dan leeftijdsgenoten, zowel financieel als
sociaal. We helpen deze groep om hun interesses en talenten te ontdekken, en
kennis en skills bij te brengen. Want merken dat je ergens goed in bent, geeft
energie en zelfvertrouwen. Zo dragen we bij aan een wereld waarin kinderen het
maximale uit hun toekomst kunnen halen.
Ook hockeyverenigingen kunnen een positieve bijdrage
leveren aan de doelen van de ABN AMRO Foundation door het organiseren van een
Hockey Experience voor de eigen Regio. De Hockey Experience is een hockey-
& lifeskills programma bedoeld voor kinderen uit groep 5 t/m 8 (evt
uitbreiding met groep 4) van scholen met kinderen in achterstandsituaties. Met
deze dag krijgen kinderen die (financieel of sociaal) in een minder kansrijke
omgeving opgroeien de kans te ontdekken waar zij interesse in hebben, waar ze
goed in zijn en energie van krijgen.
Door het ontdekken hiervan groeit het vertrouwen van
de kinderen in hun eigen kennis en kunde. Het doel is dat kinderen plezier
ervaren in de sport en spelenderwijs lifeskills behandelen.
Doe jij mee?
Met ambassadeurs als Marijke Fleuren, Kim Lammers,
Maria Verschoor en Jorrit Croon gaan we de ‘female empowerment’ op het
hockeyveld zeker in beweging krijgen. Speel jij bij of ben je lid van een club
die ABN AMRO sponsort? Dan kun je uiteraard deelnemen aan de activiteiten van De
Inhaalslag. Het platform is niet publiek, toegang verloopt via de club. Graag
informeren we jou over wat er allemaal mogelijk is. Hoe de planning eruitziet
voor de komende tijd. Maar ook wat jij kunt doen om ‘female empowerment’ binnen
jouw club aan te jagen. Mail ons jouw vraag, dan nemen we snel contact met je
op.
Mijn vraag
Heb jij vragen over het programma, suggesties voor
nieuwe producten en/of diensten om De Inhaalslag te realiseren of ontvang je
graag meer info wat De Inhaalslag voor jou kan betekenen? Mail dan naar: